Oplossingen Pin storingen

Hieronder staan de meest voorkomende oplossingen voor problemen met de pinterminal. Loop deze door om zo snel mogelijk weer aan de slag te kunnen bij een storing. 

1   Pin doet het niet

  • Controleer eerst of alle bekabeling er goed in zit.
  • Controleer of de stroom goed aangesloten zit. 
  • Daarnaast wil het in de meeste gevallen helpen om zowel de kassa als de pinautomaat opnieuw op te starten. De kassa kunt je opnieuw opstarten via het touchscreen (Terminal -> Herstarten). Voor de pinautomaat kunt u het beste de stroom er 10 seconden afhalen en daarna weer opnieuw aansluiten. Als de pinautomaat opnieuw opgestart is kunt je nogmaals een transactie proberen uit te voeren.

2   Contactloos betalen doet het niet

Indien het contactloos betalen wel heeft gewerkt, maar het ineens niet meer doet kun je een Contact Aquirer uitvoeren. Dit doe je als volgt:

  • - Ga naar het Manager Menu (code: 99999)
                - Selecteer Functies
                - Selecteer CTAP
                - Selecteer Contact Aquirer
                - Druk op OK.
  • Er worden nu gegevens opgehaald van de servers.
  • Nadat dit proces klaar is, kun nogmaals proberen een contactloze transactie uit te voeren.

3   De kassa zet het bedrag niet over op de pin!

  • De kassa zet het bedrag niet over op de pin!
  • Het bedrag verschijnt niet op de pinautomaat.
  • Verifieer of de bekabeling goed zit. 
  • Als dit gedaan is, start dan alles eenmaal opnieuw op (zowel pin als kassa).
  • Test het nogmaals.
  • Komt het bedrag nog steeds niet op de pinautomaat? 
  • Neem dan contact met ons op. 

4    Kaart geweigerd

  • Als dit met meerdere kaarten gebeurt, kan het erop duiden dat er geen goede internetverbinding is.
  • Volg hiervoor de stappen welke beschreven zijn onder Internetverbinding Controleren, welke hieronder staat.
  • Is het internet gecontroleerd en werkt het, probeer dan een Contact Acquirer. (zie punt 2).

5     Papier storing (820ITS uitgezonderd)

  • Zit er papier is? Zo ja, laat de klant de rol omdraaien en probeer opnieuw een transactie te doen.
  • Het kan ook zijn dat het papier dat er in zit niet thermisch is. Je kunt controleren of het thermisch papier is door de rol eruit te halen en met je nagel het papier te krassen. Krijg je donkere krassen? Dan is het thermisch papier en correct voor de printer.
  • Mocht de klant niet het correcte print papier hebben, kunnen ze deze bestellen via onze Kassa Coach (http://coach.lecreditsportif.nl) onder de Webshop knop.
  • Zonder papier kan er niet gepind worden.


6    Er brandt niks

  • Verifieer altijd als eerste of het ook echt om de pinautomaat gaat.
  • Er wil wel eens verwarring bij de klant zijn welk apparaat “defect” Indien het om de pinautomaat gaat, en er “brandt” niks -> stroom controleren.
  • Het gebeurd zeer zelden dat de voeding defect is, dus vaak zit er een stekker niet correct ingeplugd.
  • Laat de hele kabel controleren, tussen de stekker en de pinautomaat zit ook een voedingsblok welke ook los kan raken. Controleer of het lampje brand op het blokje.
  • Laat ook de pinautomaat op een ander stopcontact aansluiten

7    Internetverbinding controleren.

  • In de meeste gevallen ontstaat er een storing als er geen werkende internetverbinding is op de pinautomaat.
  • Dit kan meerdere oorzaken hebben:
    - Internetkabel zit niet aangesloten
                - Provider heeft een storing
                - Router/Switch staat niet aan of heeft een storing
                - Er is een nieuwe router/switch geplaatst en niet correct geconfigureerd.
  • Een snelle en duidelijke manier om te controleren of er een correct werkende verbinding op de pinautomaat aanwezig is, is om een Communicatie Test te doen.
    Ga naar het Manager Menu (code: 99999)
                Scroll naar beneden (rechter paarse knop)
                Selecteer Diagnose
                Selecteer COMM Test
                Selecteer Terminal
                Selecteer Alle Verbindingen
  • De pinautomaat begint nu te ratelen en na 30 seconden komt er onderstaande bon uit.
  • Verifieer met de klant of er 5 maal OK staat (in geel) of NOK (zie bon hieronder)
  • Indien er NOK staat, is er geen goede verbinding.
  • Klant dient dan te zorgen voor een werkende verbinding.
  • OK betekent dat er een werkende verbinding is.


  8  Enkele toetsen doen het niet

  • Als enkele knoppen op de pinautomaat het niet doen, kan het aan te raden zijn om deze met een doekje en klein beetje alcohol schoon te maken.
  • Als dit geen resultaat heeft, is de automaat defect en dient deze te vervangen worden.